Відповідно до частини 5 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі – державна реєстрація прав) проводиться у строк, що не перевищує 5 робочих днів (крім випадків державної реєстрації обтяжень) з дня надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію і передбачених Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, документів, необхідних для її проведення. Тобто, державна реєстрація права оренди земельної ділянки проводиться у строк, що не перевищує 5 робочих днів.
Внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) про право оренди земельної ділянки (наприклад, продовження строку дії договору оренди земельної ділянки), відповідно до пункту 1.4 Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 №3502/5 «Про затвердження Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 грудня 2011 року за №1429/20167, здійснюються в день прийняття заяви органом державної реєстрації прав або нотаріусом.
Виправлення допущеної технічної помилки у записах Державного реєстру прав (що міститься у витязі з Державного реєстру прав про право оренди земельної ділянки), відповідно до статті 27 Закону, здійснюється в день надходження повідомлення.
Державна реєстрація права власності держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, проводиться одночасно з державною реєстрацією речового права на таку земельну ділянку, що є похідним від права власності (право оренди земельної ділянки), на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (частина 3 статті 4-1 Закону).
Підстави для зупинення державної реєстрації права оренди земельної ділянки
Відповідно до статті 23 Закону, державна реєстрація права власності та інших речових прав зупиняється у разі прийняття рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією таких прав.
Державний реєстратор у день отримання рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією прав, приймає рішення про зупинення державної реєстрації прав, про що письмово повідомляє заявника не пізніше наступного дня після прийняття ним відповідного рішення.
Державна реєстрація права власності та інших речових прав зупиняється до скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення державної реєстрації прав. Загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
Отже, Закон встановлює лише єдину підставу для зупинення державної реєстрації права оренди земельної ділянки – рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією таких прав.
Підстави для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки
Відповідно до статті 22 Закону, єдиною підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є подання документів не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами. Відзначимо, що Закон розрізняє такі стадії реєстраційної діяльності, як «розгляд заяви про державну реєстрацію прав» та «державна реєстрація прав», оскільки в останньому випадку мова йде про стадію, на якій вже прийнято рішення щодо державної реєстрації прав (позитивне рішення). Натомість стадія «розгляд заяви про державну реєстрацію прав» передбачає як можливість прийняття рішення про відмову у такій реєстрації (негативне рішення), так і можливість прийняття рішення про державну реєстрацію прав (позитивне рішення).
Варто наголосити, що підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви є не неправильність або невідповідність поданих документів вимогам чинного законодавства України, а їх неповнота, тобто відсутність будь-якого документа з переліку тих, які необхідно надати. Натомість неправильність або невідповідність поданих документів є підставою для відмови у проведенні державної реєстрації прав або їх обтяжень.
Якщо заявник протягом п'яти робочих днів після отримання письмового повідомлення виконав вимоги державного реєстратора, загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. У разі невиконання зазначених вимог державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
|